Filmikamari SEL SEOL
Takaisin

SEOL Jäsenteattereiden uutiset

02.10.2012
Pirkanmaan elokuvakeskus 30 vuotta - puolalaisen elokuvan sarja

PIRKANMAAN ELOKUVAKESKUS 30 VUOTTA
PUOLALAISEN ELOKUVAN SARJA 7. - 25.10.2012
Liput 3€
 
Su 7.10. klo 14.00
Krzysztof Kieslowski: AMATOR (1979) 117 min -35mm- -suom.tekst. / subtitled in finnish- -K12-
To 11.10. klo 16.30
Andrzej Vajda: POPIO L DIAMENTE (1958) 103 min -2k DCP- -eng-tekst. / subtitled in english- -K16-
To 18.10. klo 16.30
Agnieszka Holland: AKTORZY PROWINCIONALNI (1979) 108 min -35mm- -eng-tekst. / subtitled in english-
Ke 24.10. klo 16.30
Jerzy Skolimowski: IRRALLINEN (Rysopis, 1965) 73 min -35mm- -suom.tekst. / subtitled in finnish- -K12-
To 25.10. klo 16.30
Ryszard Bugajski: PRZESLUCHANIE(1989) 118 min -35mm- -eng-tekst. / subtitled in english- -K16-
 
Su 7.10. klo 14.00
Krzysztof Kieslowski: AMATOR (1979) 117 min -35mm- -suom.tekst. / subtitled in finnish- -K12-
Arpi-elokuvan teemaa jatkaa ohjaajalle kansainvälistä mainetta jo aikanaan tuonut Amatööri (1979). Filmikärpäsen tartuttama Filip kuvaa alkuun innokkaasti perhettään, mutta astuu pian kameroineen myös julkisen alueelle ja tallentaa menestyksekkäästi paikallisen tehtaan juhlat. Elokuva vie miehen mennessään, mutta todellisuuden rehellisellä tallentamisella on seurauksia, jotka avautuvat amatöörille vasta vähitellen. -KAVA-
 
To 11.10. klo 16.30
Andrzej Vajda: POPIO L DIAMENTE (1958) 103 min -2k DCP- -eng-tekst. / subtitled in english- -K16-
Andrzej Wajda on ohjaaja, jonka 1950-luvun vastarinta-aiheinen trilogia enemmän kuin mikään muu oli nostamassa puolalaista elokuvaa maailmanmaineeseen. Teoksissa Sukupolvi (1954), Kanal (1957) ja Tuhkaa ja timanttia on tulta, joka kestää, eläytynyt mutta samalla etäisyyttä ottava historiallinen näkemys taisteluun osallistuvien yksilöiden ja ryhmien rooleista.

Tuhkaa ja timanttia on asetelmaltaan trilogian rikkain teos, mutta samalla ovat Wajdan taipumukset muotohurjasteluun, runsaaseen, melkein itseäänsyövään symboliikkaan korostuneet. Teos maalaa oikeistolaisterroristin muotokuvan ja sijoittuu uuden Puolan synnyn taitekohtaan:

”Näyttää rauhan ensimmäisen yön kuluessa sankaruuteen väsyneen, paremman elämän tulon aistivan miehen kohtalo, mikä suurenmoinen elokuvan aihe! Menneisyys ja tulevaisuus samalla pöydällä, tangojen ja fokstrottien soidessa. Sankarin on ratkaistava sotilaan ikuinen ongelma: totella tai ajatella. Kuitenkin hän tappaa mieluummin kuin luovuttaa aseensa, hän edustaa sukupolvea, joka luottaa itseensä ja kätkettyyn revolveriin. Olen halunnut kuvata tämän sukupolven kompleksista ja vaikeaa maailmaa. Se on oma sukupolveni”. (Wajda) -KAVA-
 

To 18.10. klo 16.30
Agnieszka Holland: AKTORZY PROWINCIONALNI (1979) 108 min -35mm- -eng-tekst. / subtitled in english- -K12- Puolan uuden elokuvan kummisetien Krzystof Zanussin ja Andrzej Wajdan vaikutus näkyy nimenomaan Agnieszka Hollandinssa, joka elokuvallaan Maaseututeatterin näyttelijät lunasti kaikki ne lupaukset, jotka hän aikaisemmissa tv-elokuvissaan, lyhytelokuvissaan ja kolmen ohjaajan yhteistyöelokuvassa Koekuvaus (1977) oli herättänyt. Holland oli toiminut uransa alussa Zanussin apulasiohjaajana elokuvassa Elämän valo (1973) ja hän oli myös tärkeä pilari Wajdan Ilman puudutusta -elokuvan toisena skenaristina. Maaseututeatterin näyttelijät heittää kuitenkin niin Zanussin kuin Wajdankin varjon Hollandin hartioilta ja näyttää hänet tässä ensimmäisessä varsinaisessa pitkässä elokuvaohjauksessaan tiukkaotteisena, visuaalisesti kurinalaisena ja yhteiskunnalliselta otteeltaan kirkaskatseisena elokuvantekijänä.
Maaseututeatterin näyttelijät sijoittaa tapahtumansa nimensä mukaisesti pienen kaupungin teatterimiljööseen. Vaikka tämä kulttuurilaitos on vaipunut jokseenkin hunningolle, useimmat teatterin henkilökunnasta ovat tyytyväisiä omaan mitättömyyteensä, turvattuun toimeentuloon ja tarkoituksettomaan työhön. Ainoastaan Krzystof, teatterin ainoa todellinen näyttelijä unelmoi hetkestä, jolloin he saisivat näyttää pystyvänsä johonkin. Krzystofin unelmana on myös päästä pois täältä provinssista suureen kaupunkiin, jossa todellinen taiteellinen luominen on mahdollista. Niinpä hän tekee turhauttavissa tehtävissäänkin parhaansa. Mutta tämä työ on vaatinut hintansa. Uransa vuoksi Krzystof on laiminlyönyt vaimoaan Ankaa, teatterikoulusta erotettua naista, joka täyttää turhautuneet päivänsä nukketeatterin nukkien elävöittäjänä. -KAVA-
 

Ke 24.10. klo 16.30
Jerzy Skolimowski: IRRALLINEN (Rysopis, 1965) 73 min -35mm- -suom.tekst. / subtitled in finnish- -K12-
Irrallinen on kuvaus opiskelijasta, joka eräänä päivänä päättää luopua kaikesta. Opiskelu on tarjonnut mahdollisuuden lykätä kaksivuotista pakollista asepalvelusta, mutta kyllästyneenä ja turhautuneena opiskeluun ja koko elämäänsä hän marssii eräänä aamuna kutsuntatoimistoon ja ilmoittaa haluavansa liittyä armeijaan välittömästi. Lyhyen välinpitämättömän tutkinnan jälkeen hänelle ilmoitetaan, että juna lähtee palveluspaikkaan iltapäivällä. Näiden kahden tapahtuman välisiin tunteihin Skolimowski sijoittaa sitten elokuvansa, joka muotoutuu selitykseksi Andrzej’n epärationaaliselle päätökselle. Hän vaeltelee kaupungilla, lorvailee yliopistolla, tapaa joitakin ystäviään ja loppujen lopuksi päätyy junaan. Näiden muutamien tuntien kuvauksessa Skolimowski välittää ankean kuvan modernista puolalaisesta yhteiskunnasta, jossa jokainen tuntuu luopuneen ihanteistaan ja yrityksistä parantaa elämäänsä. Vanhempi polvi on takertunut menneisyyteen (”Sinun iässäsi olin jo mukana Varsovan kansannousussa”, toteaa muuan veteraani), nuori sukupolvi puolestaan yrittää vain kahmia mahdollisimman paljon hyötyä olemassa olevasta tilanteesta, välittämättä lainkaan tästä maksetusta hinnasta. Tyypillisenä esimerkkinä Skolimowski näyttää Andrzej’n ystävän Mundzekin, entisen stalinistisen nuorisojärjestön puheenjohtajan, joka on irronnut periaatteistaan ja toimii ovelta ovelle kiertävänä muotokuvapiirtäjänä ja sen ohessa gigolona turhautuneille kotirouville. Jokainen takertuu siihen, mitä hänellä on, välittämättä mitään tulevaisuudesta, johon järjestelmä ei toisaalta tunnu antavan mitään mahdollisuutta. -KAVA-


To 25.10. klo 16.30
Ryszard Bugajski: PRZESLUCHANIE(1989) 118 min -35mm- -eng-tekst. / subtitled in english- -K16-Sotatilan myötä sensuuri iski uudella voimalla eräisiin puolalaisiin elokuviin. Eräs pahamaineinen tapaus on Ryszard Bugajskin Kuulustelu. Vuonna 1943 syntynyt Bugajski opiskeli filosofiaa Varsovan yliopistossa - hänen entinen professorinsa Henryk Jankowski oli aikanaan mukana lautakunnassa, joka tuomitsi hänen teoksensa vuonna 1982. Valmistuttuaan Łódźin elokuvakoulusta vuonna 1973 Bugajski käänsi ja ohjasi näytelmiä sekä tuotti joitakin televisionäytelmiä ennen kuin ohjasi yhdessä L. Dymekin kanssa esikoispitkänsä Kobieta i kobieta (Nainen ja nainen) vuonna 1979. 1980 hän liittyi arvovaltaiseen yksikkö X:än, jota johti Andrzej Wajda ja jossa olivat mukana mm. Agnieszka Holland, Feliks Falk ja Janusz Zaorski.

Kuulustelun kuvaukset aloitettiin syyskuussa 1981 - ohjaajan soolodebyytti elokuvan parissa ja kolmas merkittävä yritys puolalaisessa elokuvassa kartoittaa Stalinin kautta (muut olivat Feliks Flakin Był Jazz (Oli jatsia) ja Wojciech Marzewskin Dreszcze (Väristyksiä), jotka myös hyllytettiin joksikin aikaa sotatilan tultua voimaan). Bugajskin elokuva kertoo nuoresta naisesta, joka kaksi turvallisuuspalvelun agenttia pidättää eräänä yönä, ja joka joutuu tekaistujen syytösten ja kidutuksella saatujen tunnustusten kierteeseen ja edelleen vuosien vankeuden kierteeseen kunnes hänet jonkin aikaa Stalinin kuoleman jälkeen rehabilitoidaan. -KAVA-





© FILMIKAMARI 2003 Produced by Framesay